Cisco, Y Kuşağı’nın Alışkanlıklarını Araştırdı

 

Cisco’nun Türkiye’de “Y Nesli”nin internet alışkanlıkları üzerine yaptığı çalışma “bağlantıda olma” ihtiyacının alışverişten arkadaşlığa ve aileye gençlerin hayatlarının her aşamasında ortaya çıktığını gösteriyor

Saat sabah 6. Saatinizin alarmı acı acı çalıyor. Yatağınızda doğruluyorsunuz, esneyip geriniyorsunuz. İşe ya da okula gitme zamanı. Şimdi ne yapacaksınız? Belki üstünüzü giyinir, belki bir duş alır, belki önce dişinizi fırçalarsınız. Türk Y Nesli ise akıllı telefonlarını kontrol ediyor. 2012 Cisco Connected World Technology Report’a göre Türkiye’de Y Nesli’nin yüzde doksan yedisi sabah ilk iş olarak e postalarını, mesajlarını ve sosyal medya hesaplarını kontrol ediyorlar. İnsan vücudunda toplam 206 kemik bulunuyor ancak Y Nesli’nin beşte dört oranında “onsuz tedirgin olurum. Bir parçam eksik hissederim” dediği akıllı telefonlar rahatlıkla 207inci kemik olarak değerlendirilebilir.

InsightExpress; 18 ülkede, 18 – 30 yaş arası 1800 üniversite öğrencisi ve genç profesyonel arasında yaptığı anketle Y Nesli’nin çevreleri ile iletişim kurarken mobil cihazları ve interneti nasıl kullandığını araştırdı. Anketin sonuçları her gün akıllı telefonlar, sensörler, video kameralar, monitörler ve diğer bağlantılı cihazlar tarafından üretilen devasa verinin yaratılması, erişimi ve gizliliğinin arkasındaki davranış şekilleri ve alışkanlıkları ortaya çıkardı.




Yeni tüketiciler ve vatandaşlar olarak Y neslini inceleyen farklı çalışmalar olduğunu belirten Cisco Türkiye Ülke Müdürü Ümit Cinali söz konusu neslin yakın zamanda profesyoneller olarak iş dünyasına gireceklerinin altını çiziyor. Cinali “Bu nedenle bu neslin mobil ve çevrimiçi olmak konusundaki yaklaşımlarını anlamamız çok önemli. Bu yıl ki Cisco Connected World Technology Report’un sonuçları geleceğin çalışanlarının daha çevik, daha bilgili ve diğer nesillere oranla çok daha duyarlı olacağını ortaya koydu. Ve bu henüz bir başlangıç… Daha çok cihaz, sensör, spor ayakkabısı, ekin, canlı ve obje internete bağlandıkça bu bağlantıların oluşturduğu verinin potansiyel değeri ve hacmi de aynı oranda büyüyecek. Cisco olarak biz yakın gelecekte insanların ve şirketlerin hızlı karar alabilmek ve hızlı hizmet verebilmek için cihazlar arası bağlantıdan daha fazla faydalanacaklarına inanıyoruz” dedi.

2012 Cisco Connected World Technology Report Verileri

Yeni sabah rutini: diş macunu, tuvalet kağıdı ve kısa mesaj

Y nesli hiçbir şeyi kaçırmak istemiyor. Güne mesaj, e posta ve sosyal medya hesaplarını kontrol etmek için mobil cihazları ile başlıyorlar. Bu nesil için bilgi; sürekli ve eş zamanlı olmalı.

– Ankete katılan katılımcıların Türkiye’de yüzde 97’si ve tüm dünyada yüzde 90’ı sabah rutinlerini giyinmek, dişlerini fırçalamak ve akıllı telefonlarını kontrol etmek olarak sıralıyorlar.

Bu rutine sahip Türk katılımcıların yüzde 60’ı akıllı telefonlarını kontrol etmenin onlar için çok önemli olduğunu söylerken yüzde 40’ı vakti olursa göz attığını belirtiyor.

Bağlı mı bağımlı mı?

– Y neslinin yüzde 60’ı bilinçsizce veya “takıntılı” bir biçimde kendilerini sürekli akıllı telefonlarında sosyal medya hesaplarını, mesajlarını ve e postalarını kontrol ederken bulduklarını ifade ediyor. Türkiye de ise bu oran yüzde 93’e kadar çıkıyor. Akıllı telefonlarını düzenli olarak kontrol eden Türk katılımcıların yarısı “sürekli” kontrol ettiğini söylerken diğer yarısı “bazen” ya da “eskiden olduğundan daha çok” şeklinde yanıtlıyorlar.

– Dünya ortalamasında kadınlar daha çok çevrimiçi oluyor: kadınların yüzde 85’i, erkeklerin yüzde 63’ü kendilerini sıklıkla takıntılı bir biçimde akıllı telefonlarını kontrol ederken buluyorlar.

– Türk katılımcıların yüzde 77’si sürekli akıllı telefonlarını kontrol etmezlerse geri planda kaldıklarını ve ” bir parçaları eksikmiş gibi telaşa kapıldıklarını” ifade ediyorlar. Bu oranın yüzde 81’i ise bu kadar zorunluluk hissetmekten rahatsızlık duyuyor. Her yerdeler! Akıllı telefonlar her yerde ve her an kullanılıyor. Y nesli için “iş saati” ve kişisel zaman arasında keskin çizgiler yok.

– Türkiye’de anket katılımcılarının yüzde 70’i akıllı telefonlarını yatakta kullanıyorlar.

– Katılımcıların yüzde 11’i akıllı telefonlarını tuvalette kullanıyor. Bu oran dünya genelinde yüzde 30 olarak ortaya çıkıyor.

– Tüm dünyadan katılımcıların yaklaşık yarısı (yüzde 46) aileleri ve arkadaşları ile yemek yerken mesaj ve e posta yazdığını ve sosyal medya hesaplarını kontrol ettiğini ifade ediyor. Türkiye’de ise bu oran Amerika, Kanada ve Hindistan ile benzerlik gösterecek şekilde daha yüksek (yüzde 59)

– Türkiye’de ve dünyada katılımcıların yaklaşık 5’te biri tehlikeli olduğunu bilmesine rağmen direksiyon başında mesajlaştığını itiraf ediyor.

Uygulamaların Devrimi

– Türkiye’de ve diğer 17 ülkede Y nesli katılımcılarının yaklaşık yüzde 70’i mobil uygulamaların günlük hayatlarında önemli bir yere sahip olduğunu söylüyor.

– Türkiye’den yanıtlayanların yüzde 47’si mobil uygulamaları oyun ve eğlence için kullandığını söylerken yüzde 44’ü iş için kullandığını ifade ediyor.

Kaç uygulamaya ihtiyacınız var? Uygulama mağazalarında sergilenen ve her gün indirilen binlerce uygulamanın çok küçük bir oranı düzenli olarak kullanılıyor.

– Türk Y nesli katılımcılarının çoğunluğu (yüzde 70) düzenli olarak 10’dan daha az uygulama kullanıyorlar. Bu oran dünya ortalaması ile paralel seyrediyor.

– Dünyada ve Türkiye’de araştırmaya katılanların sadece dörtte (yüzde 24) biri 10 ile 25 adet arasında uygulamayı düzenli olarak kullandığını belirtiyor. Hindistan, Çin ve Güney Kore daha çok mobil uygulamanın kullanıldığı ülkeler olarak öne çıkıyor. (katılımcıların yüzde 30’dan fazlası 10’dan fazla uygulama kullanıyor).

– Türk katılımcıların yüzde 20’si mobil uygulamalarının beklentilerini karşılamadığını belirtiyor. Dünya örnekleminin en yüksek oranı olan bu yüzde yeni Türk geliştiriciler için pazarda büyük fırsatlar olduğunu gösteriyor.

Erkekler yüz yüze sosyalleşirken kadınlar arkadaşları ile çevrimiçi iletişim kuruyor

– Tüm dünyada kullanıcıların üçte ikisi arkadaşları ile yüz yüze olduğu kadar çevrimiçi de sosyalleşiyor.

– Türkiye’de ise arkadaşlarla yüz yüze görüşmek hala daha popüler. (yüzde 39) Yine de çevrimiçi iletişim kurmak için daha çok vakit ayıranlar yüzde 33 ile hemen arkasından geliyor. Kullanıcıların yüzde 27’si ise çevrimiçi ve yüz yüze görüşmeye aynı oranda vakit ayırıyor.

– Katılımcıların yanıtları Türkiye’de yüzde 38’lik bir oran ile erkeklerin arkadaşları ile yüz yüze görüşmeyi tercih ettiğini ortaya koyarken kadınlarda bu oran yüzde 29’da kalıyor.

Ofislerde akıllı telefonlar diz üstü bilgisayarların yerini mi alacak?

Tüm dünyada akıllı telefonlar 18-30 yaş arası gençlerin arzuladığı tek cihaz olan diz üstü bilgisayarların en büyük rakibi. Akıllı telefonlar en kullanışlı ve en kompakt cihazlar olarak görülüyor.

– 18 ülkeden katılımcıların üçte biri eğer tek bir cihaz seçmeleri gerekseydi akıllı telefon tercih edeceğini söylerken üçte birden biraz fazlası diz üstü bilgisayarı seçiyor.

– Diğer yandan akıllı telefonlar iş yerinde çalışmak için tercih edilen cihaz olarak masa üstü bilgisayarları geçmiş görünüyor.

– Akıllı telefonlar masa üstü bilgisayarların iki katı, tabletlerin ise üç katı kadar popüler olarak görülüyor.

– Türkiye’de ise “sadece tek bir cihaz seçebilecek olsaydınız ne seçerdiniz” sorusu yüzde 46 ile diz üstü bilgisayar olarak yanıtlanıyor. Diz üstü bilgisayarı yüzde 27 ile akıllı telefon, yüzde 13 ile tablet takip ediyor. Masa üstü bilgisayarı tercih edenler ise sadece yüzde 11.

“Her zaman online” nesli için, iş ve özel hayat için tek bir mobil cihaz yeterli oluyor. Bu da şirketlerin BT yöneticileri için baş edilmesi gereken bir sorun olarak ortaya çıkıyor.

– Türkiye’de ve dünyada katılımcıların 5’te ikisi şirket politikalarının iş cihazlarını kişisel aktiviteler için kullanmalarını yasakladığını söylüyor. Türk katılımcıların yüzde 71’i ise şirket politikalarına her zaman uymadığını belirtiyor.

– BT profesyonelleri ise çalışanların hepsinin kurallara uymadığının farkında ancak ne kadar yaygın olduğunun farkında değiller. Türkiye’de ve dünyada BT profesyonellerinin yaklaşık yarısı çalışanların şirket cihazlarını özel işleri için kullanmadığını düşünüyor.

Online Alışveriş – Global Y Nesli Trend’i

– Araştırmaya katılan Y neslinin onda dokuzu internetten alışveriş yapıyor. Türkiye’de ise bu oran yüzde 97.

– Türk Y neslinin yüzde 78’i internetten satın alma kararında her zaman kullanıcı görüşlerine güvendiklerini söylerken buna ek olarak yüzde 11’lik bir oran da zaman zaman internetteki görüşleri dikkate alıyor.

– Tüm dünyada katılımcıların yüzde elli yedi, Türkiye’de ise yüzde 66’sı indirimler ve fırsatlardan haberdar olmak için alışveriş yaptıkları sitelerle e posta adreslerini paylaşıyorlar. Ancak e posta adreslerinden fazlasını paylaşmak konusunda rahat değiller. Katılımcıların çok küçük bir oranı telefon numarası, adres gibi kişisel bilgileri paylaşıyor.